Zomer 2016 - 12-09-2016 13:40

Met een flinke vaart ben ik op weg naar Malmö. Terugkijkend op Stockholm heb ik best mooie dingen gezien. Lees snel verder om te lezen hoe ik het gehad heb in Stockholm en studentenstad Uppsala.

Bij aankomst in Stockholm ben ik neergestreken in mijn hotel in Odenplan. Helaas had ik mij iets anders voorgesteld van het hotel en trof ik een kamer aan die alles behalve style had. Loshangend behang, tafel beschadigd, vlekken in de stoelen een snoeppapiertje en flosdraad op de grond dat er al voor, en nu na mijn verblijf nog ligt. Oh, en werkzaamheden voor mn kamer. Nee, dat begint niet goed. Tot heden ben ik nog met de klachtenafhandeling bezig met dit lijstje.

Ik ben Stockholm zelf in gegaan. Alleen op verkenningstocht en zag wat prachtige gebouwen. Toen ik dacht het theater gevonden te hebben zat ik er aardig naast – het was een ander theater. Na bijna twee uur heb ik dan toch het operahuis gevonden. Conclusie? Ik liep er met een flinke boog omheen. Gevalletje afslag gemist.

De metrostations in Stockholm zijn ook niet verkeerd. Ik vond op het internet enkele bezienswaardige stations en bezocht deze om te fotograferen. De een lijkt op een vulkaan en de ander is net een museum.

Een van de oudste openlucht musea is Skansen. Deze zit in een ‘museumhoekje’ van Stockholm. Het museum is een groot land op zich. Van oude huisjes waarin glaswerk gemaakt wordt tot een bakkerij. Wanneer je verder in het park loopt kom je uit bij een kleine dierentuin. Deze heeft enkele typische Zweedse dieren. Helaas waren deze dieren te lui om te bewegen en leken enkele grote verblijven leeg.
Er waren nog drie musea op mijn lijstje. Één kleine heb ik helaas niet gevonden, de andere twee wel. Het Abba museum was er leuk om te bezichtigen. Je komt binnen in een Eurovisie ruimte waar kostuums van grote songfestival winnaars te zien waren. Zo dus ook de recente jurk van Conchita Würst, Loreen en Mans. Bij het binnenstappen van het Abba museum zelf kregen we eerst een introductiefilmpje te zien. Vervolgens konden we alles van de groep zien. Via een audiotour kon ik ook precies het verhaal van het ontstaan van de band volgen.
Een ander museum die ik nog bezichtigen wou was Fotografiska. Dit fotografiemuseum staat vooral bekend om de exposities van grote namen. Zo liep ik meteen op die van Nick Brandt af. Hierbij had de fotograaf dieren op levensgroot formaat afgedrukt en deze in sloppenwijken neergezet. Hierbij zie je gevarieerde reacties. Hoewel er mensen op de foto staan die het weinig kan interesseren zie je ook een kind die probeert een grote olifant te tikken met een tak.

De expositie van Syrië vluchteling Moustafa Jano is indrukwekkend, maar tegelijkertijd net té veel. Het laat eenzame (Syrische) kinderen zien. Hierbij is een simpele bal, speelgoed of grote Pikachu naast gephotoshopt. Hoewel het je aan het denken zet, ziet de foto er net niet realistisch genoeg uit.

Bryan Adams is een alleskunner. Hij werkt met de grootste sterren ter aarde en de foto’s zien er wonderbaarlijk uit. Van zangeres Pink in haar ontblootte bovenlijf, tot Rammstein en balletdanser Sergei Polunin in adamskostuum. Een ander leuke foto was die van Queen Elisabeth, zittend al lachend op een bankje met haar handtasje op haar schoot.

Uppsala

Een half uur reizen van Stockholm ligt Uppsala. Deze studentenstad is voor het aankomende half jaar thuishaven voor mijn schoonzus, Renate. De stad heeft mooie natuur in en om zich. Renate woont zelf in een gezellig complex midden in het bos (oké, heel Zweden ligt midden in een bos). Na een retourtje naar haar huis, en een lading pepernoten uit mijn zak, vertrokken we het centrum in. Er was een cultureel evenement bezig, wat het extra druk maakte. Het goede nieuws? Enkele musea met gratis entree! Daarnaast bezochten we een grote tuin waarbij Japanse trommelkunsten werden uitgeoefend. Het getrommel was niet veel, maar in de tuin stonden wel enkele mooie planten. Deels was uitgebloeid en er waren zelfs winterplanten.
Voor lunch zijn we naar een cafétje gegaan. Hier konden we lekker aan de ‘fika’. Een Zweeds gerecht is niet te vermijden. We gingen voor de ‘Kyckling Pirog’. Dit is een soort pastei met kip erin, en was best goed te eten.

Uppsala heeft tevens een mooie grote kerk. Deze was zelfs gemoderniseerd met een glitter kruis. ‘S avonds zag ik hier nog een koor. Dat was even leuk maar kon mij al snel niet meer bekoren.
Dit was pas de eerste stad van mijn vakantie. Momenteel ben ik onderweg naar Malmö voor een kort bezoek. Ik ben benieuwd wat mij daar te wachten staat. Een kort verslag van A Midsummernights Dream en Troye Sivan volgt spoedig!